(Bloc) La nova recompensa del voluntariat

voluntariadoblogEl voluntariat és per definició un dels canals per oferir ajuda sense lucrar-se; una de les vies per donar un cop de mà a algú que ho necessita de manera desinteressada. La motivació ha estat tradicionalment la d’ajudar, traient temps d’on es podia, per fer un bé a la societat sense rebre res a canvi.

Escrit per: Irene Martínez

Ara, però, ens trobem en temps canviants. La crisi obliga a reinventar-nos constantment per tirar endavant. Hi ha molta gent que està a l’atur, que es troba sola, que no sap què fer amb el seu temps.

Alguns han trobat una manera de redirigir la seva vida reinventant-se amb les seves professions, utilitzant les xarxes socials, prenen autonomia des d’una nova feina. Però són els que menys. La majoria cerca sense trobar oportunitats per sentir-se útil i contribuir d’alguna manera a la societat.

És aquí on entra en escena la nova concepció del voluntariat. Trobar una tasca que et permeti realitzar-te tot ajudant els altres s’ha convertit també en una manera d’ocupar el temps, de sortir de casa, de formar part d’alguna cosa. Una concepció que fins ara es desprenia únicament del fet de tenir una feina remunerada.

El voluntariat segueix essent ajuda desinteressada. Però ara la recompensa no només prové de la satisfacció que es troba en ajudar algú. També es té la recompensa de tenir ocupat el temps i de saber que d’alguna manera formes part d’alguna cosa amb sentit.

Hi ha molts tipus de voluntariat. En els diferents sectors d’activitats podem trobar el medi ambiental, l’internacional, el cultural, i el social. Aquest últim és el majoritari. A banda d’optar per qualsevol de les entitats que s’hi dediquen, també podem dirigir-nos a la Federació Catalana de Voluntariat Social. Es tracta d’un organisme que aglutina totes les associacions i entitats que treballen en l’àmbit del voluntariat social. Contactar amb ells és una bona manera de començar a pensar de quina manera podem ajudar els altres en funció de les nostres capacitats.