(Bloc) Normalització i tractament de la salut mental

normalizacionSi bé és cert que en els últims anys la prevenció i la cura de la salut mental ha experimentat algunes millores, no ho és menys que queda encara molt camí per recórrer en la normalització social dels trastorns psíquics i en el seu tractament efectiu.

Escrit per: Irene Martínez

La minimització de l’estigma és un dels reptes amb què es troba la salut mental actualment. Els prejudicis, el desconeixement i les diferents formes de discriminació segueixen sent la principal barrera per a la integració de les persones amb trastorn mental, que veuen en aquest estigma un obstacle més en la seva recuperació.

Els trastorns mentals estan mal vistos. Qui coneix algú amb esquizofrènia, amb trastorn bipolar o amb qualsevol altra patologia no el veu igual que a algú que pateixi diabetis, per exemple. I és que els trastorns mentals encara espanten.

Un altre dels punts febles en salut mental és el tractament. L’excessiva medicalització enfront d’una escassa o quasi nul•la potenciació de les teràpies psicològiques és el pa de cada dia. Avui dia, les persones que pateixen algun trastorn mental estan destinades a medicar-se de per vida sense pràcticament cap esperança de millora. En canvi, està comprovat que en alguns casos una teràpia psicològica personalitzada i alguns canvis en l’estil de vida podrien fer disminuir la quantitat de medicaments i, com a conseqüència, els seus efectes secundaris.

Malgrat això, la sanitat pública pràcticament no contempla les teràpies que acompanyen al tractament psiquiàtric. I la agressivitat de la medicació converteix al pacient en un doble malalt.