(Bloc) L'urbanisme, sostenibilitat i consciència

urbanismo

El proper 8 de novembre disposem d'una bona oportunitat per refrescar la necessitat de nous esforços per millorar el lloc en què vivim. A iniciativa de l'Institut Superior d'Urbanisme de la Universitat de Buenos Aires, en 1949 l'Organització de les Nacions Unides (ONU) va declarar aquest dia com el Dia Mundial de l'Urbanisme.

Escrit per: Irene Martínez

Es commemora en més de 30 països amb l'objectiu de promoure i reconèixer el paper de la planificació en la creació de sistemes urbans sostenibles. També de crear consciència entre la població sobre l'impacte ambiental que produeix el desenvolupament de ciutats.

Entre els programes urbanístics destaquen objectius com augmentar el nombre de parcs i zones recreatives, descongestionar les zones superpoblades, millorar la xarxa de transport públic, disposar barris segons criteris estètics i funcionals, disminuir la contaminació de l'aire i de l'aigua, facilitar l'accés als centres d'educació i sanitat, entre d’altres.

En el nostre racó del planeta afortunadament no hem de bregar amb les aglomeracions que es concentren en alguns països. Per millorar la qualitat de vida dels ciutadans, a Catalunya ens enfrontem a reptes més relacionats amb el finançament, la sostenibilitat i l'accessibilitat dels serveis. En aquest sentit els espais verds agafen protagonisme en la transformació urbana enfront de la sostenibilitat, comencen a emergir els primers edificis autònoms energèticament, es dissenyen noves lleis d'habitabilitat urbana regides per l'equilibri mediambiental del territori, existeixen plans d'integració de l'agricultura urbana com a instrument de sostenibilitat, i s’aposta per les energies sostenibles.

En qualsevol cas, la creació d'ambients saludables i la convivència dins d'ells no és responsabilitat exclusiva dels planificadors o mandataris de torn, sinó de cadascun dels quals vivim i gaudim de les ciutats, que hem de procurar mantenir-les netes, ordenades i ben cuidades, per respecte a nosaltres mateixos i al proïsme.