(Bloc) Dia Internacional de l'Abraçada

abrazoT'envolto, tu m'envoltes?
Sentir un altre cos envoltant el teu cos amb una escalfor sensual descobrint el més profund dels sentiments, l'amor. L'amor pel teu company, pel teu pare, la teva mare, els germans, els fills, els amics...I és el mateix fer una abraçada que rebre una abraçada? És la fusió de tots dos termes que produeix la sensació del benestar. Qualsevol persona és bona per fer-li una abraçada, de qualsevol persona és bo rebre-la, els petons queden relegats a segon pla davant de les abraçades.

Escrit per: Maria Dolors Artigas

Científicament, l'abraçada fa que el nostre cos alliberi oxitocina, serotonina i dopamina; millora de l'angoixa, reducció de la tristesa i ansietat, disminució de la freqüència cardíaca i millora de la pressió arterial. En conjunt millora la salut física i mental. Segons Valentin Rafflo, a un estudi publicat a la revista 'PLOS ONE', existeix una correlació entre aquests gestos d'afecte i la millora de l'estat d'ànim.

El dia internacional de l'abraçada se celebra el 21 de gener, això d'ençà que el va instaurar en Kevin Zaborney el 1986. I un moviment arrelat és 'Regalar abraçades', que tracta d'oferir abraçades a desconeguts, una pràctica molt desinteressada i de gran generositat.

Cada dia hauria de ser dia internacional de l'abraçada, perquè és cada dia quan necessitem sentir-nos tan a prop de la gent que ens envolta, inclús aquesta gent que aquest dia s'abraça sense tenir res a veure. I és que una abraçada sempre s'agraeix la qual ens vingui d'on sigui que vingui. Gent que es para pel carrer a fer-te una abraçada és més important que totes les emoticones que et poden regalar al Whatsapp. El contacte físic, emocionalment, és més poderós, et dóna plaer, satisfacció, plenitud.

L'abraçada més important, la que recordo com entranyable i sentida, va ser el dia que enterràvem al meu pare. La meva amiga Carme va fer-me una abraçada que no he tornat a reconèixer. Teníem 23 anys, va ser una mort inesperada, el van operar i no se'n va sortir de l'operació. La meva família estava trista però també indignada, tots crèiem que els metges no havien fet suficient, que s'havien equivocat i no ho reconeixien.

Sóc component d'una companyia de dansa-teatre, Kalidoskopi, i sempre que es pot, al final de l'espectacle, fem una abraçada col·lectiva. Ens encanta. És el nostre final de festa. Ens fusionem com si fóssim només un... i som divuit! Però a l'hora d'abraçar-nos la germanor és candent, no tenim prejudicis d'home i dona, per exemple, ni de joves i grans, ens ajuntem en una abraçada olímpica per multitudinària i sentida.

Així, jo m'acomiado fent-vos a totes i a tots, una abraçada.