(Bloc) Solitud

toleranceTots ens hem sentit sols en un o altre moment de les nostres vides, això no és cap novetat. Una vegada algú em va comentar que s'havia sentit sol dins del Camp Nou, veient un partit de futbol. Sembla increïble que algú es pugui sentir sol acompanyat per milers i milers de persones al voltant.

Escrit per: Pedro Villena

Però la veritat és que és possible, realment possible, sentir aquesta sensació de solitud, d'estar aïllat, de sentir que no pertanys a cap lloc, que malgrat viure en un món hiperconnectat, superpoblat, globalitzat i qualsevol altra expressió similar, a vegades sents aquesta solitud que et cala en els ossos i en l'ànima i que et fa empetitir i amenaça amb desequilibrar la teva ment.

No dic que la solitud per se sigui dolenta. Al contrari, hi ha vegades en què un necessita estar sol, en companyia únicament d'un mateix i els seus pensaments, potser, per què no, per aquesta globalització que he comentat anteriorment.

Hi ha persones que busquen la solitud, que s'aïllen del món, de tot i de tots per voluntat pròpia i que gaudeixen d'aquesta solitud. Pot ser durant un breu espai de temps o més prolongat en el temps. Segur que més d'una persona després d'un dia esgotador de treball, envoltat de companys i companyes, de soroll, d'aglomeracions en el metro, del sonar ininterromput de botzines de cotxes i d'una cacofonia de veus de fons, necessita aïllar-se un moment de tot aquest guirigall i quedar-se en un espai tranquil, en silenci, aïllat, abans de continuar amb els seus quefers.

Bé per aquesta solitud quan la volem buscar, quan és per voluntat pròpia. Però hi ha altres ocasions en què aquesta solitud no la vols, no la cerques, no l'has triat, però ella t'ha trobat a tu. I aquesta solitud et fa mal. I aquest mal pot arribar a ser considerable. Aquesta solitud et va minant, es cola en la teva ment, en els teus pensaments, en la teva manera de ser; et corca per dins, t'agreix el caràcter, fundi les teves il·lusions, els teus somnis, et degrada com a persona.

T'arriba a fer pensar que ets menys, que no serveixes per a res, que tot és culpa teva, que t'ho mereixes, que és un càstig. Pots arribar a aquesta solitud per molts motius, potser, fins i tot, per una malaltia mental. Una malaltia mental que t'enclaustra en tu mateix, que et va incapacitant sense adonar-te, que et fa que t'aïllis a poc a poc del món, que vagis apartant a familiars, a amics, a coneguts, a gent del teu voltant. Una solitud que s'autoalimenta, que gaudeix veient-te caure en l'ostracisme, que tergiversa els teus pensaments, que els retorça, que et fa que t'aïllis de tot i de tots, que et destrueix.

I tu no vols aquesta solitud, vols socialitzar, vols sortir al carrer, vols tenir amics, parella, sortir a prendre alguna cosa en companyia, anar al cinema, viatjar, abraçar a algú, sentir. Vols viure. Però aquesta solitud que portes teixint tu mateix durant massa anys, no et deixa complir els teus somnis. T'amenaça amb la por a allò desconegut, riu dels teus somnis, dels teus anhels.

I com més pateixes per aquest aïllament auto imposat, més riu ella, més gaudeix. I la teva vida es va apagant, vas llanguint cada dia una miqueta més. I és possible que, a vegades, vulguis prendre mesures dràstiques per a acabar amb aquest sofriment. Penses: molt bé, has guanyat tu, contenta? I penses en una sortida extrema, definitiva, per a acabar amb tot. Però la solitud sap que ets un covard, i que no ets ni tan sols capaç de dur a terme aquesta fi.

I la solitud riu de tu i murmura dintre seu que sempre la tindràs a ella.