Fundació Joia finalitza amb èxit la prova pilot del primer servei a Catalunya d’inserció laboral amb metodologia IPS per a joves amb trastorns mentals

La Fundació Joia ha finalitzat amb èxit, aquest més d’abril, la fase final de consolidació de la seva prova pilot de l’aplicació de la metodologia nord-americana IPS, destinada a la inserció laboral per adults amb trastorns mentals, en el públic jove amb trastorns de salut mental amb problemes socioeconòmics. Una prova pilot pionera a Catalunya que ha durat dos anys i que s’ha desenvolupat a Nou Barris, el districte amb més índex d’atur i pobresa de Barcelona.

itinerejoves

L’èxit en els resultats durant aquests dos anys ha fet que ara que aquesta prova pilot es consolidi com a nou servei, el servei Itínere Joves, dintre de les sis tipologies de serveis destinats a la inserció laboral que ofereix la Fundació Joia a Barcelona i la seva àrea metropolitana.

La metodologia IPS es va crear als Estats Units i ha passat  per Itàlia i Holanda. Fa 3 anys va arribar a Catalunya, de la mà del departament de Salut de la Generalitat, per ser aplicada a persones adultes amb trastorns de salut mental. La Fundació Joia va ser l’entitat líder escollida, pel departament de Salut de la Generalitat, per desenvolupar la metodologia IPS a Barcelona en persones adultes amb trastorns de salut mental, per la seva àmplia experiència amb aquest col·lectiu, per aquest motiu, des de fa 2 anys l’entitat va decidir apostar per traslladar aquesta metodologia innovadora al públic jove amb trastorns mentals, un dels més castigats per la crisi econòmica.

Aquesta prova pilot, pionera a l’estat català, s’ha realitzat durant dos anys gràcies a l’aliança estratègica realitzada, al 2014, entre l’Associació Salut Mental 9 Barris, que porta la gestió dels dos centres de salut mental d’adults d’aquest districte, i també amb la Fundació 9 Barris, que gestiona el centre de salut mental infantil i juvenil del districte, destinat a desenvolupar aquesta nova metodologia d’inserció laboral que ha assolit fins al 54% d’inserció laboral entre els joves atesos.

Dues de les claus d’èxit de la metodologia IPS aplicada en joves per la Fundació Joia ha estat la seva ubicació estratègica, en un espai comunitària com és el Centre Cívic Espai Jove Les Basses, i la de comptar amb inseridors laborals joves que no superen els 40 anys d’edat, que tenen una àmplia experiència en inserció laboral i salut mental, i que s’han especialitzat en joves. Professionals joves que interactuen amb joves i coneixen la seva realitat i necessitats.

Metodologia IPS aplicada en joves
La metodologia d’inserció laboral tradicional introdueix l’oportunitat d’inserció laboral al final de la intervenció clínica amb el jove i això pot crear en alguns casos situacions de cronificació, dificultats en accelerar la recuperació en els joves i pèrdua de la motivació de formació o d’inserció laboral.

Aquesta nova metodologia traslladada al públic jove es basa en el treball en xarxa in situ amb centres de salut mental per prevenir la cronificació, fet que aconsegueix crear un missatge conjunt a transmetre al jove on es contempla sempre l’aspecte formatiu o d’inserció laboral com a part del procés de recuperació de la persona des del primer moment de la intervenció, i que a través del contacte presencial setmanal entre els professionals clínics i els professionals d’inserció laboral es generi un clima de confiança que permet que professionals de diferents disciplines (psicòlegs, psiquiatres, treballadors socials, infermers i tècnics d’inserció laboral) interactuïn sota un mateix objectiu per al jove.

A més, aquesta nova metodologia utilitza el treball en xarxa amb els diferents recursos socials per conèixer i participar a la comunitat, professionals inseridors laborals joves per tractar amb joves, i tècnica d’inserció laboral Job Match.

Resultats aconseguits amb els joves
Durant els dos anys que ha durat la prova pilot s’han atès a 120 joves, en edats compreses entre els 16 i els 35 anys. Els trastorns de salut mental més habituals dels joves  atesos són: trastorns psicòtics, trastorns afectius, neuròtics i d’ansietat, trastorns de la personalitat, patologia dual, i discapacitat múltiple, entre d’altres.

El 54% dels joves han aconseguit finalitzar el procés amb una inserció laboral amb contractacions de qualitat: de més de 6 mesos o contractes indefinits, un fet molt destacat ja que en molts casos són joves sense experiència i amb baixa qualificació formativa. El 30% ha decidit realitzar accions formatives.

Algunes de les empreses col·laboradores durant aquests dos anys de prova pilot han estat: F.C Barcelona, Inditex, El Corte Inglés, Carrefour, Casa Ametller, el Clínic, Clece, Abacus, Fnac, La Caixa, Indra, entre d’altres.